Ofte stilte spørsmål


Selger du gjennom megler vil megleren din håndtere kontakt og eventuelle gebyrer knyttet til dette. Skal du derimot gjøre jobben selv er det viktig at du setter deg godt inn i plikter og regelverk. Forbrukerrådet har en side hvor du kan lese mer om dette. Husk også at vi ikke får automatisk beskjed om kjøp og salg i privat regi, og at det derfor er du som må informere oss om du selger leiligheten selv.

Det er selgers ansvar å oppgi riktige opplysninger om boligen til en potensiell kjøper når den skal selges. Om man benytter megler til å bistå med salget, Sørger megler for å innhente dette. Du kan innhente boligopplysninger via Infoland. Dersom dere ikke benytter Infoland, kan du sende forespørsel på epost eller henvende deg til oss på tlf 45 85 9000.

Når vi mottar eierskiftemelding fra megler vil vi sende deg et infoskriv og faktura for felleskostnader. Husk at du selv er ansvarlig for å sikre at vi har korrekt kontaktinformasjon på deg. Dersom du ikke hører fra oss må du gjerne ta kontakt med kundesenteret. Sjekk også spamfilteret til eposten din.

Nei, man skal ikke benytte selgers faktura til å betale felleskostnader. Som ny eier får man tilsendt faktura stilet til riktig eier sammen med et informasjonsskriv.

Regler om forkjøpsrett reguleres i borettslagets vedtekter og i borettslagslovens kapittel 4. Dersom du skal selge en bolig i et borettslag med slike bestemmelser, skal forkjøpsretten prøves i forbindelse med salg av boligen. Det er to måter å bruke forkjøpsretten på; enten ved Forhåndsavklaring eller ved Fastprisavklaring. Selger bestemmer sammen med megler hvilken man vil bruke.

Boligselskapet skal til alltid ha opplysninger om hvem som bor i boligen. Det er eiers ansvar å varsle styret om utleieforholdet.

I borettslag må utleie (bruksoverlating) godkjennes av styret i borettslaget. Hovedregelen i borettslagsloven er at du må ha bodd i boligen din i minst ett år før du får lov å leie ut, og du får som regel kun leie ut for tre år om gangen.

I sameie kan du som regel leie ut boligen din når du selv ønsker. I noen tilfeller kreves det godkjennelse fra styret, så du bør sjekke sameiets vedtekter før du leier ut boligen din.

Etter at faktura har forfalt til betaling, sender vi deg SMS med påminnelse om at faktura ikke er betalt.  Dersom noe er uklart, send oss gjerne en epost eller ring oss på tlf 45 85 9000 dersom du har behov for å prate med oss. Om faktura ikke betales etter mottak av SMS sendes det ut en purring og deretter inkassovarsel.

Du kan kontakte banken din og be om hjelp til å opprette avtalegiro eller eFaktura. Når du betaler faktura på felleskostnader i nettbanken, vil du få muligheten til å opprette avtalegiro eller eFaktura der. Ved opprettelse av avtalegiro må du huske på å sette maksbeløpet til over fakturabeløpet.

Fant du ikke det du lurte på?

RING OSS